بیماری کبد چرب با دیابت، پیامدهای بد سلامتی و مرگگره خورده است

10نوامبر 2021- بر اساس مطالعه ای که در مجله پزشکی انگلستان منتشر شده است، بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) که معمولاً در افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 دیده می‌شود، با پیامدهای بد سلامتی متعددی از جمله افزایش خطر مرگ در مراحل پیشرفته مرتبط است.

برخی تخمین ها نشان می دهد که حداقل 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، به NAFLD مبتلا می شوند و NAFLD تشخیص داده نشده در این گروه بسیار شایع است. نرخ بالای موارد تشخیص داده نشده به ویژه خبر بدی است زیرا با وجود استراتژی هایی نظیر کاهش وزن و مصرف برخی داروهای دیابت می توان به کاهش یا حتی توقف پیشرفت NAFLD کمک کرد. حتی نشان داده شده است که نوشیدن قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا بهNAFLD ، کمک کند.

در مطالعه ی اخیر، محققان 1773 بزرگسال مبتلا به NAFLD را به مدت چهار سال دنبال کردند تا پیامدهای مختلف مرتبط با این بیماری را بررسی کنند. جای تعجب نیست که آنها دریافتند که خطر مرگ با مراحل پیشرفته ی NAFLD افزایش می یابد. برای افراد مبتلا به NAFLD در مراحل F0 تاF2 ، -که نشان دهنده مرحله ی بدون فیبروز تا فیبروز[1] متوسط است - خطر مرگ 0.32 در هر 100 نفر- سال بود. برای افرادی که در مرحله F3 بودند - که نشان دهنده شکل شدیدتری است که به عنوان bridging fibrosis شناخته می شود - خطر مرگ 0.89 در هر 100 نفر- سال بود. برای افراد در مرحلهF4 - که نشان دهنده سیروز، شدیدترین شکل آسیب کبدی است - خطر مرگ 1.76 در هر 100 نفر- سال بود.

در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که NAFLD در مراحل F0 تاF2 داشتند، بروز دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به NAFLD مرحله F4، بالاتر بود ( 7.53 در مقایسه با 4.45 مورد در هر 100 نفر- سال). همچنین نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR)که معیاری برای عملکرد کلیه است، در آنها تقریباً 40 درصد کاهش داشت. با پیشرفت مراحل NAFLD، افراد همچنین در معرض خطر بالاتری برای عوارض مرتبط با کبد، از جمله مشکلات ساختاری عمده که به عنوان رویدادهای جبران ناپذیر شناخته می شوند(مانند خونریزی واریس، آسیت، یا آنسفالوپاتی) قرار داشتند. پس از تنظیم چندین عامل - از جمله سن، جنس، نژاد و وضعیت دیابت - محققان دریافتند که وقوع هر رویداد جبران ناپذیر در کبد با خطر مرگ 6.8 برابری در مقایسه با عدم وجود چنین رویدادی، مرتبط است.

این نتایج بر نیاز به جلوگیری از پیشرفت NAFLD به مرحله F3 یا F4 برای کمک به جلوگیری از بدترین پیامدهای بیماری اشاره دارد. کاری که تنها در صورتی قابل انجام است که NAFLD در مراحل اولیه تشخیص داده شود و هر چه سریعتر درمان شود. اگر فکر می کنید بر اساس دیابت نوع 2 و چاقی در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستید یا اگر نتایج آزمایش خون شما، نشانه هایی از بیماری بالقوه کبدی را نشان می دهد، در مورد مزایای احتمالی آزمایش NAFLD با پزشک خود صحبت کنید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/11/10/fatty-liver-disease-tied-to-diabetes-poor-health-outcomes-and-death/

 



[1]یک نوع آسیب کبدی کمتر شدید